فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
چکیده
مقاله حاضر در ۸ فصل گردآوری شده است. موسیقی کلاسیک ،عناصر و اجزای موسیقی، صدای سازها، ارکستر ، پیوند سازها، موسیقی دانان، فرم ها و اصطلاحات، موسیقی باخ ،هندل، ویوالدی و پرسل ،اسکارلاتی و تلمان را معرفی می کند.یاد گرفتن مطالب ضروری در مورد موسیقی کلاسیک آن قدر وقت و استعداد و زحمت لازم ندارد که مثلاً برای نواختن ساز لازم است. هدف ما نیز در کتاب حاضر این نیست که از شما متخصص موسیقی بسازیم، بلکه قصد ما این است که کمک کنیم تا شما شنوندة بهتری شوید و لذت بیشتری ببرید. در ابتدا خوب است نگاهی بیندازیم به بعضی عناصر اساسی در موسیقی کلاسیک.ریتم همان نبض یا ضربان قلب در موسیقی است و آن را پیش می راند. هر فعالیتی که در نظر بگیرید، از نفس کشیدن گرفته تا راه رفتن، دارای ریتم است و در موسیقی نیز ضربان و تپش معمولاً ویژگی و نوع موسیقی را معلوم می کند. مثلاً آوازهای گرگوریوسی جریانی آرام دارند، کنسرتوهای سبک باروک دارای فراز و فرودهای دقیق و منظم هستند، و بعضی موسیقیها نیز ضرب متوقف دارند.ملودی توالی نت هایی است با زیر و بم های مختلف که به هم چسبیده اند تا چیز رضایت بخشی بسازند. وقتی از سالن سینما بیرون می آیید و موسیقی فیلم را با سوت می زنید، دارید یک ملودی را با سوت می زنید. وقتی آوازی از شوبرت تارهای قلب تان را می لرزاند، یا بی اختیار تمِ اصلی کنسرتوی شمارة دوی راخمانینوف را زمزمه می کنید، معنی اش این است که این آهنگ سازان توانسته اند ملودی هایی بسازند که در یادها می مانند.هارمونی عبارت است از صدا دادن همزمان دو یا چند نت. هارمونی سبب غنای صدای ملودی می شود، بر الگوهای متغیر ریتمیک تأکید می کند، و به موسیقی کلاسیک غنا و رزونانس مخصوص آن را می بخشد. ارون کاپلند گفته است: «هارمونی یکی از اصلی ترین دریافت های ذهن بشر است.»رنگ، طنین یا لحن هر خواننده یا ساز سبب عمق و تنوع موسیقی می شود. مانند تفاوت یک فیلم سیاه و سفید با یک کارتون تکنی کالر است. مانند سُسی است که سرآشپز به غذا اضافه می کند، خطوط سیالی است که استاد معماری به آسمان خراش وارد می کند. مجموعة حلقة ریشارد واگنر را بدون سازهای برنجی تصور کنید، یا تصور کنید که «فور اِلیزه»ی بتهوون را به جای پیانو با ترومپت بنوازند، آن وقت متوجه می شوید که رنگ چه تأثیری بر دریافت ما دارد. صدای تلفیقی سازهای مختلف ارکستر را «رنگ ارکستری» می نامند. گاهی سازهای بادی چوبی غلبه دارند، گاهی سازهای زهی، آهنگ ساز است که این رنگ های مجزا را مخلوط و سازگار می کند تا صدای مورد نظرش ایجاد شود.ترکیب همة این اجزا و عناصر، اساس موسیقی کلاسیک است. آهنگ ساز باید این ترکیبها را انجام دهد، خواننده یا نوازنده باید آن ها را اجرا کند، و در هر مقوله و دسته ای واریاسیونهای بی پایانی وجود دارد که منتظرند تا شنوندة حریضی آن ها را ببلعد. ما کارمان خیلی ساده تر است، صرفاً میوة تلاش آن ها را می چینیم.
واژه های کلیدی: ریتم، هامونی، ملودی، تونالیته، ویولن، ارکستر، باروک
8 فصل تشکیل شده که در زیر عناوین فصل مختلف آن را مشاهده می کنید :
- فصل اول را می توان مقدمه نامید تا با موسیقی کلاسیک آشنایی پیدا کنید.
- فصل دوم به عناصر و اجزای موسیقی کلاسیک پرداخته است.
- در سومین فصل از این مقاله صدای ساز های مختلف را شرح داده است.
- چهارمین فصل نیز نقش ارکستر را بیان کرده است.
- پیوند ساز ها عنوان فصل پنجم به کار رفته شده در این مقاله است.
- همچنین در ششمین فصل می توانید مطالبی در مورد موسیقی دانان بخوانید.
- فصل هفتم فرم ها و اصطلاحات مربوطه ذکر شده است.
- و در آخرین فصل شما می توانید چند خطی را در مورد باروک مطالعه کنید.
نظرات شما عزیزان: